Wmo Adviesraad Dordrecht

GIPS-team (werkgroep Gehandicapten Informatie Project Scholen)

Deze werkgroep bezoekt maandelijks de groepen 7 van basisscholen in Dordrecht. Mensen met een beperking gaan door middel van een spel in gesprek met de leerlingen en dragen hierdoor in grote mate bij aan de positieve beeldvorming over mensen met een beperking.

Wilt u het GIPS-team ook op uw school of wilt u deelnemen aan het GIPS-team, laat het ons weten wmo-adviesraaddordrecht@zorgbelang-zuidholland.nl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G.I.P.S op tv

Op 12 mei 2014 besteedde RTV Dordrecht in het programma Dordtse Koppen aandacht aan het G.I.P.S-project.

http://youtu.be/-g6Zg2KdNtY?t=5m8s

 

Een verslag van een school in Dordrecht waar het GIPS-team voorlichting heeft gegeven.

G.I.P.S. - LES
Hallo allemaal,
Wij hebben pas een les gehad van het G.I.P.S team dat is de afkorting voor gehandicapte informatie op scholen. De kinderen van de groepen 7a en 7b hebben deze les gehad. En nu gaan wij jullie vertellen in een soort verslagje hoe het is gegaan en wat we moesten doen.Er waren 4 echte gehandicapte mensen aanwezig om ons les te geven over hoe het is en hoe je er mee om moet gaan al je gehandicapt bent. Er was ook een meneer die alles klaarzette en die mensen hielp. Doormiddel van een ganzenbord spel hebben wij er veel over geleerd.                                     



Je zou denken huh, een ganzenbordspel ja dat is zo want je had dan een team en die bestond dan zegmaar uit 2 mensen en die hadden dan 1 pion en dan moest je met een dobbel steen gooien. Dan kwam je op een nummer zegmaar 29 dan moest je in je werkboekje kijken wat de vraag of opdracht was. En daar moest je dan naartoe gaan of als je een vraag had moest je die beantwoordden. Die mensen liepen rond ook die gehandicapt waren om je dan te helpen en je een idee te geven hoe hun zich nou voelen. Hoe dat voor hun is, hoe ze dat ervaren en hoe ze er mee om gaan. De opdrachten waren superleuk en de vragen waren ook heel leerzaam. Je had bijvoorbeeld opdrachten zoals de rolstoel dan mocht je voelen hoe het is om in een rolstoel te zitten het parcours was in de hal slalommen. Je had ook een opdracht dan mocht je eens voelen hoe het is om blind te zijn dan had je een blinddoek die moest je dan op doen en je had een blindengeleidenstok. En je had ook wat vragen over mensen met een handicap en over handicaps zelf. Zoals : een kunstbeen noem je ook wel een prothese. Kun je ook nog twee of drie protheses noemen?? Zulke vragen stonden er allemaal in het werkboekje.                    



Dit was ons verslag. We hebben er echt super veel van genoten en van geleerd. En daarom willen wij het G.I.P.S team bedanken voor de leuke en leerzame les!!! 
Groetjes : van twee meiden uit groep 7B